omzetplafond: ziekenhuis kan patiënten weigeren

omzetplafond: ziekenhuis kan patiënten weigeren

AMSTERDAM – Zorgverzekeraars hebben met tientallen ziekenhuizen contracten gesloten voor 2024 waarin een zogenaamd omzetplafond is afgesproken. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Hierdoor weten patiënten niet zeker of ze tot het eind van het jaar terecht kunnen bij het ziekenhuis van hun voorkeur. De Consumentenbond vindt dat een slechte zaak en heeft een meldpunt geopend voor consumenten.

Bij een omzetplafond krijgt een ziekenhuis maar een maximum aantal behandelingen vergoed van de verzekeraar. Is dat maximum bereikt, dan kan het ziekenhuis een patiëntenstop invoeren. De afgelopen jaren gebeurde dit bijvoorbeeld al voor ASR-verzekerden bij het Martini ziekenhuis (Groningen), voor VGZ-verzekerden bij het Ikazia ziekenhuis (Rotterdam) en voor Zilveren Kruis-verzekerden bij de Ziekenhuisgroep Twente.

Gedupeerd

De budgetplafonds gelden niet alleen voor ziekenhuizen. Ook met andere zorgaanbieders in bijvoorbeeld de wijkverpleging en de GGZ zijn dit soort contracten afgesloten. Deze manier van contractering is een manier om de kosten in de zorg beheersbaar te houden. De Consumentenbond vindt kostenbeheersing ook belangrijk, maar wil niet dat consumenten hiervan de dupe zijn, zo laat Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond weten.

„Wij zijn fel tegen behandelstops als oplossing om zorgbudgetten te beheersen. Áls consumenten al weten dat er plafonds zijn afgesproken, dan kunnen ze totaal niet inschatten wanneer die bereikt zijn en of ze er last van zullen krijgen. Consumenten sluiten een jaarcontract af met hun verzekeraar en moeten ervan uit kunnen gaan dat ze gedurende dat jaar ook daadwerkelijk van de vooraf gekozen zorgverleners gebruik kunnen maken. DSW laat zien dat dit mogelijk is door een doorleverplicht af te spreken met alle ziekenhuizen. We roepen andere verzekeraars op dit voorbeeld te volgen”, zegt

De Consumentenbond opent het ’Meldpunt eerlijke zorg’ om beter inzicht te krijgen in de problemen waar consumenten tegenaan lopen. Mensen die de dupe zijn van omzetplafonds, maar ook van contractering die niet tijdig rond was, wachtlijsten of onverwachte bijbetalingen, kunnen dit melden.

Bron: telegraaf/consumentenbond

Scroll naar boven