Tips voor het ontdooien van uw autoruit

Automobilisten zijn verplicht om alle ruiten ijsvrij te houden zodat het zicht niet belemmerd is. Wanneer men dat niet doet kan dat een boete van €230,- opleveren. Wat u vooral niet moet doen is warm water over de ruiten heen gieten, want die kunnen barsten door het plotselinge enorme temperatuurverschil.

 

*Het meest efficiënte trucje om de ruiten ijsvrij te houden is makkelijk: steek een stuk karton of een scherm voor de voor- en achterruit. Plaats dat wel onder de ruitenwissers zodat die niet vastvriezen.

*Een alternatief wat we de laatste jaren steeds meer zien: mix twee delen alcohol met één deel water en giet het mengsel in een sprayflacon. Vervolgens spuit je het alcoholbrouwsel over de ruit en de ijslaag smelt als   sneeuw voor de zon.

*Laat tijdens het krabben of een andere ontdooimethode de motor niet warmlopen. Het is slecht voor de motor en het milieu, je ademt de ongezonde gassen in tijdens je werkzaamheden en de motor warmt nauwelijks op.

*Krabben kan natuurlijk ook, maar doe het dan met een ijskrabber en zeker niet met je ruitenwissers. Het rubber van je ruitenwissers zal sneller slijten en je hebt zelfs kans dat de motor of de zekering van je ruitenwissers het begeeft.

 

Extra tips tijdens deze koude dagen

*Om je ruiten snel te ontwasemen kun je ook je airconditioning gebruiken door de ventilator op de hoogste stand ‘recirculatie’ te zetten en recht op de voorruit te richten. De airconditioning blaast namelijk altijd zeer droge lucht in je auto.
*Als je de auto parkeert terwijl het vriest of gaat vriezen, kun je beter geen handrem gebruiken. Je parkeert je auto het best in zijn versnelling. De handrem kan vastvriezen.
*Een lege accu vermijden? Zet bij het starten alvast alle lichten en energieverbruikers uit, zoals de ventilatie, de achterruitverwarming, de stoelverwarming en de radio. Dat zal je accu minder belasten. Is de accu toch leeg? Dan kun je tegenwoordig beter professionele hulp inroepen in plaats van zelf met startkabels aan de slag te gaan. Dit om eventuele schade aan de moderne, gevoelige elektronische systemen te voorkomen bij foutief gebruik

Scroll naar boven